Κορεσμός – Πώς καταλαβαίνει ο εγκέφαλος ότι είμαστε χορτάτοι;

Της Αμαλίας Γιωτοπούλου , Κλινική Διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc Δ/ντρια Mediterranean Diet Χαλανδρι

 

Στον οργανισμό υπάρχουν διάφοροι μηχανισμοί μέσω των οποίων μας δίνεται το σήμα της πείνας και του κορεσμού.

Ενώ διενεργούνται αρκετοί μηχανισμοί στο αίμα, στο στομάχι, το έντερο, στα λιποκύτταρα, το σημαντικότερο ρόλο στην αναζήτηση λήψης τροφής και το τέλος της λήψης τροφής την έχει ο εγκέφαλος.

Ο δρόμος της τροφής ακολουθεί το στόμα, οισοφάγο, στομάχι, λεπτό και παχύ έντερο. Φτάνοντας η τροφή στο στομάχι κάποια κύτταρα υποδοχείς πληροφορούν τον εγκέφαλο για την ποσότητα τροφής, ελέγχοντας έτσι την πείνα.

Η πείνα επηρεάζεται από την ποιότητα του γεύματος, αν το γεύμα είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά , αν φάμε μια σαλάτα δεν θα νιώσουμε τόσο χορτάτοι όσο τρώγοντας μια πίτα γύρο η πίτσα, τα οποία είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά.

Όπως είπαμε υπάρχουν διάφοροι μηχανισμοί που δίνουν το σήμα του κορεσμού, ένας από αυτούς είναι αυτός της έκκρισης χολοκυστοκινηνης στο λεπτό έντερο.

Ο σημαντικότερος μηχανισμός είναι αυτός της σεροτονίνης, η οποία είναι υπεύθυνη και για την ψυχική ηρεμία και ισορροπία.

Μετά την κατανάλωση φαγητού παρατηρείται αύξηση της γλυκόζης στο αίμα, η περίσσεια γλυκόζης στο αίμα μεταφέρεται με τη βοήθεια της ινσουλίνης (η οποία παράγεται στο πάγκρεας) στα κύτταρα για να μας δώσουν ενέργεια.

Η ινσουλίνη του παγκρέατος μαζί με αμινοξέα, βιτ C, και βιτ Β6 παράγουν σεροτονίνη, αν η ποσότητα σεροτονίνης είναι επαρκής στέλνει στον εγκέφαλο το μήνυμα πληρότητας οπότε έχουμε κορεσμό και ψυχική ηρεμία,

Για να έχουμε επαρκή ποσότητα σεροτονίνης θα πρέπει να καταναλώσουμε ένα πλήρες γεύμα , ενώ καταναλώνοντας ανεπαρκές γεύμα παράγεται λιγότερη σεροτονίνη και αντί της ψυχικής ηρεμίας έχουμε νεύρα, άγχος και αϋπνία.

Αν όμως καταναλώσουμε 2πλάσια ποσότητα φαγητού παράγεται διπλάσια ποσότητα σεροτονίνης καθ ότι και γλυκόζης η οποία παραμένει στο αίμα και η ινσουλίνη την μεταφέρει στα λιποκύτταρα με αποτέλεσμα να αυξάνεται το σωματικό μας βάρος.

 

Οπότε για να μην παρεκτρεπόμαστε θα πρέπει να καταναλώνουμε πλήρες γεύμα αργά και μασώντας(20 φορές) καλά την τροφή, ώστε να προλάβει ο εγκέφαλος να δώσει το σήμα του κορεσμού στον οργανισμού.

Αργά γιατί από την ώρα που θα εισέλθει η τροφή στο σώμα μας ο οργανισμός θα χρειαστεί 20 λεπτά να μεταφέρει το σήμα στον εγκέφαλο ώστε να τον ειδοποιήσει ότι είναι χορτάτος , τρώγοντας γρήγορα καταναλώνουμε πολύ μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού στη διάρκεια των 20 λεπτών που χρειάζονται για το σήμα του κορεσμού.